Призваниe
Призванието, наричано също звание, е сложна реалност, която включва и призива на Бог към човека да води определен живот, и осъзнаването на този призив от човека, и участието на другите в подобно осъзнаване, и дадения от човека отговор на този призив, и постоянстването на човека в живота, към който е призован, и отношението на човека с Бога и с общността, в която е призован да живее. На всичко това са посветени следващите редове, разглеждащи по-специално призванието в Мирския орден на босите кармилити. Божият призив е винаги тайнствена благодат, която не може да бъде сведена до списък от качества. Но съществуват определени качества, които са показател за това дали един човек е същински пригòден за мирското кармилско призвание. Между тях са: – на човешко ниво: устойчив характер; здрав разум; емоционална зрялост; способност да се доверява и да е отворен във възгледите си; нагласа за сътрудничество; реализъм, толерантност и гъвкавост; известно самопознание; вярност на ценностите. – на ниво християнски живот: наклонност да бъде съработник на Бога в дух на вяра; отдаденост на молитвата; любов към Светото Писание; ангажираност в Църквата и активно участие в живота на поместната енорийска общност; състрадателна и дейна любов. – на ниво терезианска харизма: влечение към молитвата; копнеж за установяване на лично и приятелско отношение с Бога; дух на съзерцателност и активност; любов към Църквата; стремеж за добро познаване на кармилската духовност. Някои от противопоказните черти са: признаци за губене на душевно равновесие; наличие на семейни обстоятелства, които правят невъзможен живота в съзвучие с Конституцията; невъзможност за лично вписване в живота на общността; натрапчиви емоционални състояния на гняв, тревожност, страх, депресия или виновност; предубеждения относно Кармила, които възпрепятстват ученето и личното израстване; фундаменталистки или апокалиптични разбирания за Църквата; членуване в организации с особена духовна насоченост; принадлежност към групи, основаващи се на получени лични откровения. Би било нереалистично да се очаква всеки кандидат да притежава всички тези качества преди влизането си в Мирския орден или дори на някое ниво от формацията си. Все пак у него би трябвало да се забелязва предразположение за тези качества и постепенно съзряване в тях. Подобно съзряване в живеенето на кармилската харизма е най-неподправеният знак за едно призвание. Мирският кармилит е: – практикуващ член на Католическата църква, който, – под покровителството на Света Богородица от планината Кармил – и вдъхновен от св. Тереза Исусова и св. Йоан Кръстни, – се ангажира в Ордена – да търси Божия лик в молитвата и в служението – заради благото на Църквата и нуждите на света. |
Практикуващ католик |
В Мирския орден на босите кармилити могат да бъдат приети хора само при условие, че: са практикуващи католици; зачитат авторитета на Папата и учителната власт на Църквата. Думата практикуващ е съществено определение на човека, който може да бъде член на Мирския орден. Основният пробен камък за практикуващия католическата вяра е способността му да участва пълноценно в Евхаристията с правдива съвест. Евхаристията е висшето изражение на католическия живот и идентичност. Следователно, ако някой е свободен да участва в Евхаристията, той е свободен да участва и в Мирския орден. Мирският орден е институция на Римокатолическата църква и е подчинен на законите на Църквата. Светият престол одобрява неговото законодателство. Затова, който не принадлежи на Католическата църква, не може да бъде член на Мирския орден. Лица от други християнски църкви или деноминации, които проявяват интерес към кармилската духовност, са, разбира се, добре дошли, ако желаят да участват по някакъв начин в някоя среща, инициатива или дейност, но не могат да бъдат членове на Мирския орден. |
Под покровителството на Света Богородица от планината Кармил |
Мирските кармилити: гледат на Мария като на образец за своя живот в Кармила; помагат на Църквата, като поддържат по възможно най-съвършен начин една зряла любов и набожност към Мария; носят нарамника като външен знак за майчинската закрила на Мария и за всеотдайното си служение на нея и като подтик да живеят богословската добродетел на надеждата; почитат Мария ежедневно с някое деяние на набожност и възпоменават нейните тайни, особено в Литургията. Съществена черта на мирското кармилско призвание е способността за молитвено размишление. За един член на Мирския орден Мария е образец за молитвено размишление. Тя привлича и вдъхновява кармилита за един съзерцателен начин на разбиране на живота на мистичното Тяло на нейния Син, т.е. живота на Църквата. Именно този аспект трябва да бъде развиван по преимущество при изпълнението на програмата за формиране на един човек. Особеният аспект на Блажена Дева Мария, който трябва да присъства във всеки човек, призован към Кармила, се състои в склонността ѝ „да размишлява в сърцето си“, израз, използван на два пъти от Евангелието на Лука, за да опише поведението на Мария спрямо нейния Син. Възможно е да са налице всички други аспекти на богородичния живот и набожност, например нарамникът, броеницата. Те обаче са второстепенни в сравнение с този аспект на богородичната набожност. Мария е нашият образец за молитва и размишление. Този стремеж да се научим да размишляваме или тази склонност към молитвено размишление е основна характеристика на всеки Мирски орден на босите кармилити. Всъщност може би е най-основната. |
Вдъхновен от св. Тереза Исусова и св. Йоан Кръстни |
Мирските кармилити: се потапят в писанията на нашите кармилски светци, особено в тези на нашите основатели, светите Тереза Исусова и Йоан Кръстни, дотам че да се проникнат от кармилския дух; развиват синовна набожност към нашите кармилски светци и ги почитат в празниците им; намират вдъхновение и храна в Свещените Писания, в Правилото на св. Алберт и в поученията на нашите светци с цел формирането на своя вътрешен живот и като опора в задълженията на своето житейско положение. Особена значимост се придава на св. Тереза Исусова, към която в нашата традиция се обръщаме като към наша свята майка. Причината е, че на нея бе дадена харизмата. Св. Йоан Кръстни беше главният сътрудник на нашата свята майка при новото както духовно, тъй и правно основаване на Кармила съгласно тази нова харизма. Затова той е наречен наш свят отец. Познаването на историята им, личността им и още повече на учението им утвърждава всеки кармилит в собствената му идентичност. Писанията на св. Тереза Исусова са израз на харизмата на босите кармилити. Духовността на босите кармилити има много солидна интелектуална основа. Налице е едно истинско учение. Всеки човек, който иска да бъде член на Босия Кармил, трябва да се стреми да се учи от учителите на Кармила. Трима са учители на вселенската Църква – Тереза Исусова, Йоан Кръстни и Тереза на Младенеца Исус. Във формирането на един бос кармилит има интелектуален аспект. Духовността и идентичността на призования към Ордена има доктринална основа. Подобно на братята и монахините също и мирските членове трябва да притежават добра интелектуална и доктринална формация, понеже като членове на Ордена те са представители на една зряла и дълбока духовност, за която свидетелстват. Подобна интелектуална основа поставя началото на поведение, отворено за учението. Тя ражда по-дълбок интерес към Писанията, учителните положения и документите на Църквата. Традицията на духовното четене – lectio divina и време, посветено на четене – е гръбначният стълб на духовния живот. |
Ангажираност за Ордена |
Членовете на общността: смятат за особено важни своите периодични срещи и им дават предимство в собствения си живот, доколкото те са повод да се молят заедно, да продължават формацията си, да израстват в братолюбието и да се занимават с делата на общността; проявяват вярност към участието си в срещите заради собственото си духовно благо и за да се насърчават взаимно. Едно от съществените качества на мирското кармилско призвание е чистосърдечната ангажираност в Ордена и в Църквата. Четвъртият елемент на описанието говори за този, който „се ангажира в Ордена“. Съществуват обаче немалко ангажирани католици, които са отдадени на Мария и добре запознати със св. Тереза Исусова, св. Йоан Кръстни – или друг наш светец – но нямат призвание за Мирския орден. Тези хора могат да бъдат съзерцатели и дори отшелници и да прекарват всеки ден часове наред в молитва и учене, но да нямат призванието да бъдат кармилити. Коя черта отличава този, който е призван да бъде мирски кармилит? Не е духовността, нито учението, нито отдадеността на Мария. Просто казано, мирският кармилит е подтикван да се ангажира за Ордена – да ангажира себе си да служи на Църквата, като сътрудничи и съдейства за осъществяването на целта на Ордена. Тази ангажираност под формата на обещание, освен че е събитие в живота на човека, който дава обещанието, е църковно събитие и събитие за Ордена. Без да загърбва личния контекст на семейството си, работата си и задълженията, свързани със собствения му живот, човекът, който ангажира себе си, бива определян като кармилит. Значим аспект на въпросната ангажираност е тази към общността. Който желае да бъде член на Мирския орден на босите кармилити, трябва да бъде способен да участва в общност, да бъде част от група, която се посвещава на обща цел, да проявява интерес към останалите членове, да им бъде опора в техния молитвен живот и да е способен да получава чужда помощ. Това засяга и тези, които по различни причини не могат да участват активно в живота на общността. При формирането на общността би трябвало да се развива тази отделна характерна черта на братството. |
Да търси Божия лик в молитвата и в служението |
За членовете на Мирския орден е истинска чест да бъдат част от кармилското семейство. Привилегията да споделят неговото наследство и неговите духовни дарби носи със себе си отговорността да се молят за другите и да бъдат за пример като членове на мистичното Тяло Христово. Мирският кармилит се стреми към съкровено единение с Христа в света посредством живяната опитност на обещанието, дадено съобразно Конституцията на Секуларния орден. Ежемесечните срещи са съществена помощ за провежданата формация. Изучаването на Писанието и lectio divina ни помагат да споделяме с другите богатството на Божието слово. По същия начин изучаването на учителните положения на Църквата и на кармилската духовност помага да задълбочим нашето отношение с Христа и да увеличим способността си да свидетелстваме за Царството Божие. „Да търси Божия лик“. Този израз предава съдържанието на обещанията. Може да бъде преформулиран по различни начини: „да се моли“, „да размишлява“, „да живее духовен живот“. Може би формулировката: „да търси Божия лик“ изразява най-добре естеството на съзерцанието – задълбочен размисъл върху словото и делото на Бога с цел да Го познаваме, да Го обичаме и да Му служим. Съзерцателният аспект на кармилския живот се съсредоточава върху Бога, съзнавайки винаги, че съзерцанието е дар Божи, а не нещо, което придобиваме единствено със собствени сили. Това е ангажиментът за лична святост. Мирският кармилит иска да види Бога, иска да познае Бога и съзнава, че за него молитвата и размишлението стават все по-важни. Обещанието е ангажимент да се живее по нов начин, при който верността към Исус Христос слага отпечатък върху личността и начина ѝ на живот. Търсенето на Божия лик изисква много особена „дисциплина“ в класическия смисъл на думата – „това да си ученик, да се учиш“. Ние знаем, че винаги сме ученици, никога учители. Изпитваме чувства на благоговение и удивление от това, което Бог прави в света. Бог винаги е тайна. Призивът към святост трябва да бъде пламенен копнеж в сърцето и в ума на този, който е призован към Мирския орден. Става дума за ангажимент, който мирският член на Ордена е призван да изпълни. Мирянинът кармилит е привлечен от молитвата, намирайки в нея свой начин на живот и своя идентичност. Тази молитва, това търсене на светостта, тази среща с Господа превръща мирянина кармилит в член на Църквата, ангажиран още повече в нея. Животът на мирския член на Ордена става по-съсредоточен върху Църквата. Колкото повече израства молитвеният живот, толкова той произвежда повече плодове както в индивидуалния живот на човека (нарастване на добродетелта), така и в църковния му живот (апостолат). |
Заради благото на Църквата и нуждите на света |
Мирските кармилити: смятат за много важно своето призвание и благодарят „всякога и навсякъде“ за дара, който им е даден по Божие Провидение заради собственото им спасение и за благото на Църквата; организират деня си съобразно ангажимента да отделят най-малко половин час за умствена молитва, така че „честото общуване насаме с Оногова, за Когото знаем, че ни обича“ да стане основа на вътрешния ни живот и на нашето служение на Църквата. За св. Тереза съзерцателната молитва е в сърцето на Църквата и е по същността си апостолска. Мирските кармилити се стремят да живеят Евангелието в сърцето на Църквата и на обществото в дух на пророческа надежда. Мирските кармилити: помагат на енорийския си свещеник и според обстоятелствата и дарбите на всеки член следва да приемат да участват активно в енорийския живот, особено в онези инициативи или дейности, които засягат молитвата; следва да поемат задачи и да се насърчават взаимно в апостолата на групата, както и когато това бъде необходимо според нашата харизма; тези, които не могат да участват активно, ще подпомагат другарите си със своите молитви. |
ПО : ЗАКОНОДАТЕЛНИ ТЕКСТОВЕ НА СЕКУЛАРНИЯ ОРДЕН НА БОСИТЕ КАРМИЛИТИ, СОФИЯ, 2022, 95-104 |